October 18, 2007

Cykling

Som før lovet kommer her lidt om min cykling.

Cykling er enormt stort herude og der er rigtig mange der cykler både som motionister men også som licens ryttere. Den klub som jeg er medlem af har 450 medlemmer hvor mindst 200 kører licens. Jeg har været i kontakt men en klub kun for personer over 35 hvor man så kan deltage i det de kalder veteran licensløb.
Det er det samme som H klasserne i DK men forskellen er at den er styrke opdelt. Der er veteran klasser fra A til G og dem jeg har trænet med mener jeg hører til B klassen. En rigtig god måde at få mange ud at køre løb, næsten uanset hvor god eller dårlig man er.
Jeg har dog ikke kørt nogle løb endnu men det kommer snart.

Løbs sæsonen er opdelt i en sommer og en vinter sæson. Der køres løbe hver weekend hele året om vinteren er det på længere rundstræninger som jeg kender fra DK og om sommeren er det små rundstrækninger(1-2 km) i en bestemt tid(op til en time) plus 3 omgange. Men stadig i klasserne A til F og A til G i veteran klasserne. Vinder men for meget(ved ikke hvad det er endnu) rykker man en klasse op og kan ikke automatisk rykke ned året efter.
Året starter her i oktober og man får licens til et helt år, altså begge sæsoner på en gang. De kalder sommer sæsonen for "Crit season" og der er udover løb om søndagen også løb hver tirsdag og torsdag aften. Det køres på en racerbane her i nærheden af hvor vi bor, så det må jeg have prøvet på et tidspunkt.

Der er ingen af kluberne der arrangere fælles træning men alle kender de forskellige "notorius rides" som er derude. Det vil sige at alle ved at forskellige steder i byen mødes man og træner sammen. Der hvor jeg kører hen er der træning hver dag. Mandag og fredag kl. 6.00 er "easy Days" hvor vi bare ruller turen rundt. Tirsdag og torsdag er hårde dage og her er 2 hold. kl. 5.45 varmer op på vej ud og hamre den retur til byen og kl. 6.00 er det fuld power hele vejen(de kalder den for "The Hour of Power". Turen er på ca 40 km plus de godt 10 som jeg kører før og efter. så jeg når godt 50 km. Nogle morgner køre jeg lidt læger ud af kysten(altså efter træningen) inden jeg kører hjem så jeg når 60 km. Onsdag har både et "easy" hold kl. 5.45 og et hurtig kl. 6.00

Man kører altid samme tur ud af byen på en stor hovedvej hvor der ingen trafik er om morgen. Man rammer kystvejen ca. 20 km ude og kører så retur af den til man kommer ind til port Melbourne ca. 21 km. Turen retur tager ofte kun 28-29 min og den er ikke helt flad der er enkelte små stigninger undervejs. Jeg sidder efterhånden ganske udemærket med og tager da også enkelte føringer. Men de kan tælles på en hånd endnu og jeg forsøger at placere mig lige bagved de 15 som sidder og kører rundt. Men når formen er der ska jeg vel up på eventyr....i ved jeg kan jo ikke lade være.....men der går nogle uger endnu inden ejg forsøger at spille smart ;-)

Det hårdeste er at det altid er kl. "lo.." om morgen men så har jeg jo tilgængæld aften fri til familien og det er jo godt. Men man står der aldrig alene der er altid mellem 40-100 ryttere i hver gruppe og jeg har endnu ikke oplevet at vi var færre end 40, så her er masser af læ at hente. tilgængæld er turen retur ligesom at kører løb og der er lidt farligt at ligge for labgt tilbage i feltet så jeg ligger mig altid så langt frem som jeg nu syntes jeg har ben til.

I weekenden er der træning forskellige steder men de fleste kører igen på kystvejen en køre så længer ud af den inden man vender og kører hjem samme vej. Man starter lidt senere(nogle starter kl. 6.00) ofte mellem kl. 7.00 og 7.30. Ca. 40 km ude ligger der nogle små knolde som har nogle stigninger på 1-3 km og nogle enklte på over 20%. En tur herud og lidt rundt er på omkring 110 km.

Man kan også køre ud til Dandenong som er nogle små bjerge som ligger ca. 35 km herfra hvor vi bor. Jeg har prøvet at cykle derud også lidt rundt men jeg har også taget bilen også kørt rundt på stigningerne i nogle timer. Jeg vil tro vi kan finde 6-10 forskellige stigninger mellem 3-9 km og med stignings procenter på 4-9 %. Bjergene er ca. 600 m høje så det smager da idt af bjerge. Der ligger en højde kurve på vores billed side hvis Ivil kigge med.

I modsætning til de mange licens løb er der ikke så mange motionsløb. De få der er, er tilgægæld meget store men mange deltagere. På søndag er jeg tilmeldt "Round the Bay in a Day" som er Melbourne, ja vel Australiens største motions event. Der er over 12.000 deltager dette løb som har flere forskellige distancer. Jeg er tilmeldt den længste på 250 km så går hele veje rundt om bugten ud for Melbourne. Men skal midtvejs med en færge over det lille stræde som gør bugten åben. Her er der tilgængæld en af Australiens største samling af Delfiner som ofte skulle leje på bølgerne af færgen. Håber jeg ser nogle...
Løbet starter kl. 5.30 som jeg skal rigtig tidlig op.

Jeg forsøger at træne mindst 4 gange om ugen på hverdagen og så 2 gange i weekenden men ofte bliver det til tir, ons og torsd, hvor onsdag er på det lette hold, hvilket betyder at jeg skal op 5.15 for at være der kl. 5.45. I weekender træner jeg, hvis der er tid både lørdag og søndag og kan nå en hel del slevom jeg først er hjemme kl. 10 eller 11.00.

Nogle uger kører jeg med fredag morgen kl. 6.00 for lig at få en kop kaffe efter turen på den lokale caffe i St. Kilda hvor turen stopper. Der er rigtig mange der lige snupper en kop kaffe der inden de tager på arbejde, nogle spiser sågar også morgenmad her.
Det er meget stort og mange hold starter herfra i weekenden. Cafeen har sit eget cykelhold men vist nok kun på motions basis.

Jeg kunne fortælle meget mere om det men hvie der er nogle af jer der har spørgsmål så læg et indlæg med mail så skal jeg svarre på det. Det skulle ikke være nødvendig at have et logon her.

Så snart jeg har kørt nogle løb skriver jeg noget mere.