July 24, 2007

Arbejde hos ebi

Ja så startede jeg jo på mit nye arbejde hernede. De første par uger er nu gået som det ville i de flest andre virksomheder i DK men jeg er nok noget overasket over hvor dette marked er i forhold til Danmark.
Det er jo ikke Platon det her, men til gendgæld en mini udgave af Component software. Det havde jeg nok ikke regnet med og det er ikke fordi jeg har specielt noget imod Component.
eBI er en del af en større organisation, det vidste jeg godt, som hovedsageligt er "distributør"/forhandler/partner med Bussiness Object. Det betyder at vi har fuld focus på værktøj før løsning og behov. Egentlig også mange Danske virksomheder tænker men ikke som jeg lige er oplært igennem de sidste 4 år hos Platon hvor uafhængighed var af altafgørende betydning.
Nå men så må jeg jo lære dem at arbejde efter princippet "Det er ikke hvad værktøjet kan, men hvad vi kan med værktøjet"
Andre afdelinger/firmaer i vores organisation har så Cognons, SAS og hvad der nu er på market som partner og vi konkurere indbyrdes om kunderne. Ikke noget med at hjælpe ham der ovre på den anden side af gangen når nu har har problemer med en Cognos kube...næ nej...og det kalder de et firma..
For betyder det også at vi ikke kan røre 100(Top 100) navngivne kunder i AU, dem som BO selv vil have, hvilket igen betyder at vi sikkert bliver begrænset i hvilke projekter vi får fingerne i.Lige nu virker det som om det er små opgaver med rapportering i Crystal report og Desktop Intellgence. Der er også lidt unirverse arbejde men det er vist ikke meget.
Så mine første uger er mest gået med at bygge en metode op som er brugbar for eBI. Her er det godt jeg ikke har sovet for meget under Sanne og Keld's marathon metode indlæg hos Platon så jeg kan jo huske det hele. Nej...men den lærdom som jeg har med fra Platon er bestemt noget jeg kan bruge her.
Deres opfattelse de har af mig og mine kometancer at jeg igennen min erfaring er en haj til Demensionel data modelering og DW projekter. Hmmm...hvor mon de har det fra...De ved ikke rigtig hvor meget jeg kan, når det kommer til det tekniske, som jo er helt klart min styrke, men det finder de nok ud af.
Det er meningen at jeg skal på større DW opgaver med BO's DataIntegrator og har været på kursus et par dage hos en kollega, iøvrigt en Inder som de har fundet i Singapore. Kanont godt produkt skal jeg hilse og sige, som jeg slet ikke vil sammenligne med IBM's, det ville ikke være fair, dertil er det langt bedre. (Undskyld Dennis...) Deres Data Quality produket er også rigtig godt(First Logic som BO købte)og jeg mener de har et rigtig godt produkt. (allerede smidtet med BO virus..).
Faktisk er jeg noget overasket over at de er så langt efter Danske virksomheder hernede, når det kommer til Business Intelligence. Men hvis udvikingen her, går den samme vej som den har gjort i DK, så har jeg jo lidt af en krystal kugle med i baggagen som jeg da har tænkt mig at bruge.
Nå men nu må vi se hvordan det går og de skal da lige have en chance i et halvt års tid. Men kommer der ikke nogle projekter med noget mere kød på, end dem som vi kan se lige nu, ja så....
Har taget kontakt til Kasper Mortensen som bor og arbejder her, i samme branche, og som har boet her i 4 år. Vi har været noget sammen og snakket BI en del og det er jo altid rart at snakke med en dansker som har prøvet det som jeg er igang med. Vi har også været hjemme og spise hos dem, Kasper og Yasmin og det var rigtig hyggeligt. Kasper har også engang arbejdet for Platon i DK og det er jo faktisk lidt morsomt sytes jeg(Undskyld Borges..)
Nå men kan i alle have det godt derhjemme i "Sommeren".
Kaimer