January 05, 2009

1-3 Januar - Swansea


2. Januar

Så havde vi endelig en dag hvor vi ikke skulle så meget. vi spillede bordtennis, badede og spillede lidt billiard også. Hen på eftermiddagen tog vi ud til Kate's Berry Farm for at få vores eftermiddags kaffe.
De servere is, kager med diverse frisk frugt, så her fik vi en rigtig god dessert til sidebenene.



3. Janaur

I dag havde vi booket en kajak sejlads på den anden side af bugten i noget der hedder Coles Bay. Coles Bay ligger lige ovenfor Freycinet National Park og inde bag de små bjerge der er i parken. Det giver rolige vind og vand forhold, helt perfekt til hav kajakker. Vejret var ikke alt for lovende da vi startede, overskyet men dog kun lidt vind. Jeg padlede med Camilla og Ane med Christoffer og da kajakkerne havde ror mente Camilla og jeg ikke det ville volde Ane og Christiffer de store problemer.


Kun ganske få minutter efter vi padlede ud i bugten kom der en Havørn flyvende lige over os. Jeg drejede mig som sindsygt for at få nogle gode billeder. Men vi var lidt heldige for den dykkede ned til overfladen og fangede en fisk hvor efter den fløj lige over os igen. Denne gang kom den bagfra og den fløj meget lavt, jeg trode en overgang at nu ville jeg få en over nakken på samme måde som jeg er blevet angrebet af Magpies dette forår. Men til alt held havde den andet at tænke på, så jeg kunne få mine billeder.

I bugten lige uden for national parken kommer der ofte Stingrays (Rokker) ind på det lave vand hver aften og vi havde heldet med os. Vi så en del, ret store rokker lige omkring kajakkerne. vi forsøgte at få dem op til overfladen ved at piske i vandoverfladen med fingrene med det havde nærmest det modsatte effekt. De her rokker har nok heller ikke været en tur omkring KattegatCenteret og lært havd det betyder når man gør sådan.

Nu var tiden kommet til at lægge til land og få noget aften kaffe og kiks og vejret ændrede sig samtidig til det bedre. Totalt vindstille og sol og kun få skyer, sikken en fantastisk aften. Turen tilbage til Coles bay efter kaffen var ren og skær drømmeland. Vi padlede ganske let og nød solnedgangen ud over vandet samtidig med at laksen kom springende forbi, ørnen kresede over os og de små wallabies hoppede rundt inde på land. Kan det blive bedre?

På vejen tilbage til Swansea måtte vi kun køre med 65 km/t da det nu var blevet mørkt. Overalt i Australien er hastigheds grænsen sat ned til 65 km/t om natten af hensyn til dyrene. Jeg må indråmme at det ikke er svært at spotte dyr, de står ofte i vejkanten og de nærmest vadede ud foran en så jeg måtte op at stå på bremsen 5-6 gange for ikke at påkøre dyr.

Vi så en del wallabies og pademelons men også enkelte af den totalt fredet "Bushtale possums". Flere af dem stod midt på vejen og vi måtte stoppe helt inden de flyttede sig. En af gangen kom der en større wallabi løbende ud af krattet og den ramte bagenden af bilen, Christoffer så at den løb videre så det var nok mere den der ramte bilen end bilen der ramte den.

Vi så også 2 kronhjorte stå lige ud til vejen, hvornår så jeg sidst, hvis nogensiden, en kronhjort i Danmark. vi stoppede og bakkede tilbage for lige at være sikre at det nu var kronhjorte. De stod der endnu dog lide længer inde på marken, så den var god nok.

Søndag gælder det vores Tasman Island tour og det glæder vi os til. Der skulle efter sigende være både, albatrosser, Hvaler og Delfiner