March 19, 2008

Transport og Trafik

Trafikken

Jeg har længe villet skrive om trafik forholdene herude. Byen er på ca. 4 mio indbyggere og det er vel ikke så voldsomt i forhold til mange andre store byer.

Alle vejene er enten 2, 3 eller 4 sporet i hver side og de ligger for det meste som stregerne på et tærnet stykke papir. Derudover er der en del tog som skal ud og ind af byen, hvilket giver en helve...masse blinklys og jernbaneskinner som man skal igennem og stoppe for. Derudover er der "Trams"(Sporvogne) som man ikke kan komme forbi hvis man havner bag sådan en og det er altså ikke noget som bidreger til hurtig transport.

Så det tager en masse tid at køre rundt i byen, ingen tur er lige noget man gør og det er helt glat i morgen trafikken. Tager jeg bilen ind til centrum om morgen tager turen ca. 60 min, men så er der altså også 14 km. Jeg ved at København har trafik problemer men det er intet at sammenligne med dette. Selv de små ture tager tid og det er meget svært at vænne sig til nårman nu kommer fra lille Viborg hvor en tur ind til byen, gå gennem strøget og retur tager 20 min.


Offentlig transport system

Der er både busser, Sporvogne og tog so forsøger at bringe folk frem og tilbage men det fungere slet ikke, i hvertfald ikke om morgen. De 4 måneder hvor jeg kom inde i byen var der ikke en dag hvor de var forsinket eller toget simpelthen var aflyst, enten på vej ud eller på vej hjem. Deres tog system er usandsynligt ringe og hvis man tror DSB er dårligt er det intet at sammenligne.

Men man har ikke andre muligheder for bilen tager jo længere tid og koster kassen. En parkeringsplads koster rask vær 100,- kr om dagen, altså hvis man kommer tidligt. Er man lidt sent på den koster den mellem 200 og 250 pr dag.

Da er toget noget billigere alligevel selvom man så skal stå som sild i en tønde.