August 15, 2007

Min første træningetur

Saa kom dagen endelig hvor jeg kom ud paa min cykel. Efter en hektisk weekend var det tid til at traene med andre herude. Jeg har igennem de sidste 3-4 uger spurgt rundt omkring, for at finde ud af hvor klubberne traener henne. Der er nemlig ikke nogle officielle traeninges tider for hver klub saadan som vi kender det i DK.
Hver gang jeg har spurgt nogen var svaret altid det samme. Paa hjoernet af Nepeean Highway og North Road ikke saa langt fra hvor jeg bor, saadan ca. 4 km. Fint nok skulle man tro men alle sagde kl 6 og der var ogsaa et hold 5.45. Altsaa kl. 6.00 am om morgenen. Har aldrig traenet paa det tidspunkt paa dagen, kun naar jeg har koert de store bjergloeb som altid starter tidligt om morgen.
Naa men jeg stod op 5.30, tog hurtig toej paa, havde kun lange knae og vindbreaker da jeg jo regnede med at jeg ikke skulle traene i temp. under 10 grader. Temperaturen undefor var i morges 4 grader, ja saa her kan godt blive koldt. Havde heldigvis koebt nogle overtraekssko igaar saa mine taer ikke ville fryse vaek og havde ogsaa faaet nogle "frank & Kurt" vinterhandsker med herned.
Koerte saa ned til moedestedet og var der kl. 5.50. Nu skulle man jo tro at der paa det tidspunkt ikke ville vise sig saa mange men nej jeg tog fejl. Jeg vil tro vi var omkring 70 saa der var masser af lae af faa. Naar man saa taenker paa at der ogsaa koerte et hold afsted kl. 5.45 ja sa gad jeg nok vide hvor mange vi bliver til sommer(altsaa om 2 maaneder).
Jeg havde godt hoert at ruten var flad og at det kun vil blaese lidt. Hvis de kalder det der var for blaest saa glaeder jeg mig til kraftig vind for der var ikke en vind der roerte sig. Vi koerte ud af Nepeean Highway ca 17 km i roligt tempo saadan ca. en 32-33 km i timen. Stoppede en del gange for alle de mange trakfiklys der er her. Tidspunktet taget i betragtning og det at vi faktisk koerte vaek fra Melbourne, var der alligevel en del trafik. Men da vejen er 4 sporet i begge retninger kunne vi sagtens optage det inderste spor.
Havde ingen problemer med at placere mig, dog ville cyklen gerne lidt til hoejre i banen ind imellem men det retter sig nok snart. Benene var ok og jeg sad og syntes at der skulle koeres lidt til. Det skal jeg saa love for at der blevb paa vej retur af Beach Road. De hammerede den op paa 40-44 km i timen og her skulle det ret hurtig vise sig at mine lunger slet ikke var klar til det, efter 2 maaneder uden cykling. Sad med i ca. 10 km og matte saa slippe. Heldigvis var mere end halvdelen allerede sat paa det tidspunkt saa jeg tog det som en mand :-)
Koerte selv det sidste stykke ind til St. Kilda inden jeg retunereder hjem de sidste 8 km. Solen var nu staaet op, ingen skyer paa himlen og temperaturewn allerede oppe pa 12 grader. Helt fint i den koldeste tid ik'!Jeg var hjemme igen kl. 7.40 og havde ialt koert ca.52 km og var traet. Men det gik i det hele taget bedre end jeg havde forventet. Saa der maa sidde noget tilbage i benene endnu og jeg tror efter en 3 ugers traening saa skal jeg nok haenge paa naar de hammer til den.
I morgen torsdag vil jeg koere med en paa en torsdags traening om aften kl. 6, for ikke at skulle op 5.30 alle ugens dage. Jeg tror en del af mine gamle junioere i Viborg ville syntes disse traeningstider var traels. Der er faelles traening hverdag man-fre kl. 5.45 og kl. 6.00 om morgen og i weekenden sover de saa laenge og koerer foerst kl. 8.00!!
Hvis jeg skal vaere med paa dette og det skal jeg jo saa tror jeg at mine sengetider skal aendres, saa jeg i det miondste kan faa en 6.5 til 7 timers soevn.
Skal koere "Round the Bay in a day" sidst i oktober saa formen skal snart til at bygges op, da det er paa 250 km. I januar har jeg fundet et bjergloeb her i naerhende at Melbounre som jeg helt sikkert skal proeve kraefter med ogsaa.
Link til bjergloebet http://www.audax.org.au/alpine.htm der er baade distancer og hoejde kurver.